MARI BACA DOA

gif islamic

Saturday 6 March 2010

Gelas air yang penuh

Bila terlihat inai di jari..inai dah hampir sampai ke penghujung kuku...Baru kusedari rupa-rupanyer...ari ni usia perkahwinan aku dan suami sudah  mencecah 2 bulan 3 minggu...begitu pantas masa berlalu...terasa seperti semalam majlis pernikahan berlaku...huhu..kini..aku dah betah menyesuaikan diri dengan kehidupan baruku..alam rumahtangga amat berbeza dengan alam percintaan...
 



pendapat kebanyakan orang..menyatakan alam percintaan adalah alam yang paling manis..tetapi bagiku berbeza...aku menempuhi alam percintaan dengan penuh liku..pelbagai dugaan yang mendatang...sungguh menguji...pada masa tu..aku hanya berserah kepada Allah..aku berpegang kepada prinsip....jika dia (suami) ditakdirkan untukku..maka suatu hari nanti pasti dia akan jadi milikku jua....walaupun perkenalan kami agak singkat...tetapi Allah telah membuka hatiku untuk menerimanya..teringat perbualan kami menerusi telefon kira-kira 2 tahun yang lepas...

Suami : nanti saya nak pegi luar negara untuk 4 bulan..awak jangan lupakan saya yer..
Aku    : saya tak pernah lupa kat kawan-kawan saya...nanti lepas awak balik sini..awak call lah saya...insya    Allah saya tak lupa..(dalam diri aku berbisik-bisik..pelik betul budak ni..tapi layannnn...bak kata Fara Fauzana...hehe)....
Suami : saya pegi lama tau...lepas balik tu..saya nak kawen...
Aku : wauuu...tahniah...bleh saya tau...dengan orang mana...
Suami : tak der calon lagi...
Aku : Lorrrr...peliklah...nak kawen dengan sape...(aku bermonolog lagi...biar betul dia ni...nak kawen tapi tak der calon..musykil3..tapi masa tu aku cover lah...)
Suami : kawen dengan awak bleh?  
Aku : hahhh...biar betul..awak jangan main2...(aku memang terkezut ala-ala badak...)
Suami : benda ni bleh buat main2 ker....(dengan nada serius...)
Aku : kalau awak betul2 nak kat saya..awak jumpa mak ayah saya dulu...mintak dengan mak ayah saya...kalu diorang setuju...pastu kita bertunang...saya tak mau bercinta sebelum kawen..
Suami : okay..tak der masalah...

Pada malamnyer, aku tak bleh tido sepanjang malam...memikirkan lamaran tersebut...aku belum mengenali dirinya...tetapi perkara yang membuatkan aku kagum dengannya adalah dia begitu yakin dengan apa yang dibuat..dia mempunyai prinsip...ciri-ciri seorang pemimpin keluarga tergambar...aku memang mencari seseorang yang boleh memimpin aku...tapi bagaimana aku nak berterus-terang dengan ibubapaku....memandangkan jarak kami yang terlalu jauh...iaitu utara dan selatan... tapi setelah kukuatkan semangat..aku sampaikan hal tersebut kepada ibuku...manakala dia turut menanyakan hal yang sama kepada ibunyer..Alhamdulillah...Allah permudahkan...kedua-dua ibubapa kami bersetuju walaupun pada awalnya..ibubapanyer agak tidak bersetuju...al maklumlah aku orang selatan dan suami orang utara....jauh sangat...tapi dah jodoh...nak buek camno...

sebenarnyer aku really pelik...nape suami aku begitu mudah melamar aku untuk dijadikan permaisuri hidupnyer...sedangkan kami baru berkenalan...itupun hanya perbualan melalui telefon..akupun menanyakan tentang itu kepada suamiku...perbualan ini juga berlaku pada 2 tahun yang lalu..

Aku : nape awak pilih saya untuk dijadikan sbg isteri awak...sedangkan awak masih tak kenal saya macamana..
Suami : berdasarkan perbualan selama ni...saya rasa awak baik..suka cakap...tak malu...(hahaha...aku memang tak tahan dengan statement tu...kutuk aku nampaknyer...dia memang terlalu berterus-terang..aku suka orang macam ni..atleast aku tau keburukan aku.dan boleh berubah ke arah yang lebih baik...lantas dia menyambung lagi..) macam ni lah..saya bagi perumpamaan kat awak...saya ada satu gelas yang airnyer separuh dan awak pulak ada satu gelas yang airnyer juga separuh...tetapi bila disatukan air di dalam kedua-dua gelas tersebut..maka penuhlah ia..macam itulah saya dengan awak..saling lengkap-melengkapi..
Aku : terdiam dan terkedu...

begitulah prinsip perkahwinan..saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain..
 

2 comments:

Nadiah Sidek said...

dah kawin pun ber'awak2' lg ke? hihi..

HuMayRah HaYatI said...

hehehe..x der lah...yang tu masa sebelum kawen...dah lepas kawen ni mestilah panggil abg..hihhhh..