MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 19 February 2012

Filem KAMI 1982

Hujung-hujung minggu macam ni....aktiviti yang boleh aku lakukan bersama-sama Solehah...tanpa memerlukan tumpuan......santai-santai jer....seperti aktiviti melayan movie melalui Youtube....ketika aku mencari-cari apa movie yang menarik untuk ditengok...terjumpa filem ni....KAMI...lakonan pertama Allahyarham Sudirman Haji Arshad iaitu pada tahun 1982...sebenarnyer dah lama aku mencari movie ni...tapi tak terjumpa....huhu....seingat aku.....aku pernah menonton filem ni semasa aku kecik....tapi aku tak ingat bila...sedih giler cerita ni....huhu....banyak pengajaran yang didapati daripada cerita ni....
  




Sinopsis

KAMI mengangkat watak Tookoo, remaja berusia 17 tahun yang inginkan kebebasan dan mencari kehidupan sendiri. Hobinya suka menyanyi. Namun, taraf pelajaran Tookoo yang terkandas setakat darjah lima tidak menjanjikan apa-apa dalam hidupnya. 



Ibunya sudah meninggal dunia, dia tinggal bersama ibu tiri dan bapanya.


Lalu, dia cuba berjuang meneruskan hidup dengan melakukan sebarang kerja yang dapat memberikannya sesuap nasi. Disebabkan tidak serasi dengan ibu tirinya, dia berhijrah ke Kuala Lumpur. 


Di sana, Tookoo bertemu dengan Din, seorang kanak-kanak terbiar berusia 11 tahun yang buta huruf. Din tinggal bersama makciknya yang selalu menderanya. Oleh sebab itu, Din pun melarikan diri dan ingin mencari ibu kandungnya. 


Suatu hari semasa hujan, Din minta berteduh di tempat berlindung Tookoo iaitu sebuah banglo yang ditinggalkan. Bertemu Tookoo membuatkan Din rasa dihargai meskipun pada mulanya kehadirannya kurang disenangi Tookoo. Mereka tinggal dan mencari pekerjaan bersama dalam situasi gembira malah Din menganggap Tookoo umpama seorang abang dan juga bapa bagi dirinya.

Sejak itu, Din dan Tookoo menjadi kawan baik. Di situlah bermulanya “KAMI”. Pelbagai bentuk halangan dan rintangan yang mereka hadapi dalam meneruskan hidup.

Begitu pun, kehadiran pegawai kebajikan masyarakat untuk mengambil Din yang dianggap tidak memiliki keluarga menimbulkan situasi sedih keduanya. Mereka terpaksa berpisah kerana Tookoo juga beranggapan Din wajar tinggal bersama keluarga angkat untuk meneruskan persekolahannya.


Sumber: http://chedinsphere.blogspot.com/2011/03/sudirman-sudirman-hj-arshad-25-mei-1954.html



Jika kalian tengok citer ni....mesti kalian perasan...pada tahun 1982....harga jagung rebus sebatang RM 0.20....tapi selepas 30 tahun...harga jagung rebus naik 7 kali ganda....iaitu sekarang lebih kurang  RM 1.50...huhu...sekarang serba-serbinyer mahal....

2 comments:

ROSE EDANIZA said...

aku kalau tv tayang citer nie memang aku tak kan tengok..

tak tahan nanti aku nangis...

HuMayRah HaYatI said...

tu lah..memang sedih..kita kena bersyukur yang kita tak hadapi keadaan susah macam tu...