MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 27 June 2010

Kuih donutku dah lembut dan gebu

Kira-kira sebulan yang lalu...Ekoran percubaan buat kuih donut pertama gagal...akupun giatlah mencari resepi...dan kebetulan itu pula officemate aku ada memberi aku rasa kuih donut yang dibuat oleh isterinyer...sedap...lembut dan gebu...aku pun apa lagi...mintaklah apa resipinyer...tapi sekarang aku baru ada masa nak mencuba resipi tersebut....

Alhamdulillah...donut aku lembut....dan gebu...suamiku yang baru balik keje...melihat kuih donutku...lalu dia bertanya..."keras ke?."..aku hanya membalas dengan senyuman...dan aku berkata...."cubalah rasa...."....lantas tanpa banyak berfikir...suamiku terus memakan donut...."wau...dah lembut...berjaya juga yer..tima cih kerana berusaha sedaya upaya memasak untuk abg...kalu tak kempunanlah nak makan donut...". Aku tersenyum puas....

Inilah resipinyer yer....



Tak berapa jelas ek...ok3...

Bahan2 A
1 peket yis segera (mauripan)
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak/mentega yang dicairkan
1 sudu besar ovellet
2 cawan air suam
telur 1 biji (kalau mahu)
garam secukup rasa

tambahan : (1 biji keledek direbus dan dilecek)
Tepung gandum yang terbaik 1 kilo

Cara2
  1. Blend bahan2 A dan biarkan selama 1 jam dalam besen besar supaya adunan naik 2x ganda.
  2. Baru masukkan bahan A dalam tepung dan gaul sehingga sebati dan adunan agak lembut, kemudian biarkan pula setengah jam atau 1 jam sehingga naik 2x ganda. Tutup dengan plastik.
  3. Tepuk atau pukul2 adunan sehingga keluarkan udara dalam tepung/adunan.
  4. Tabur tepung dan canai adunan setebal yang dikehendaki dengan acuan donut.
  5. Biarkan dalam 10-15 min dikawasan panas,
  6. Barulah boleh digoreng dengan api yang sederhana.
  7. Tabur dengan gula castor. 
*p/s: Nadiah...sorry...x sempat nak pos kat nadiah...dah abih kena baham....hehehe....

2 comments:

Nadiah Sidek said...

tak kira..kak yati kena buat lg pastu pos jgk kat nadiah :p

HuMayRah HaYatI said...

kesiannnn...kan kak yati dah bagi resipi donut tu...nadiah cuba2lah buat...manalah tau lebih lembut dan gebu dari donut k yati buat...hehe...jgn mare yer..:-P