MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 6 June 2010

Alkisah di suatu hari

Disebabkan aku dilanda keletihan, kesibukan, dan macam-macam faktor...maka entry ni tertunda...Kejadian ni berlaku kira-kira penghujung bulan mei....iaitu pada 29 May 2010....aku dan suami pergi berfoya-foya ke Festival Belon Panas bertempat di Alor Setar...


Aku bangun seawal 5 pagi, aku dengan penuh bersemangat bersiap-siap dengan harapan untuk naik belon panas....ekoran pesanan rakan sepejabatku...Ms Lim....yang menyatakan tiket terhad....hanya 120 orang...tiba-tiba terlintas di fikiranku...kalu bangun untuk buat solat tahajud...bapak punya susah....huhu...aku malu sendiri....

Setelah persiapan selesai...kira-kira pukul 6.30 pagi, baru kami bertolak...dah lambat....perjalanan dari rumah ke Alor Setar mengambil masa selama 45 minit.....huhu....harapan nak naik belon panas semakin tipis.....ada juga perasaan geram....mmmmmm.....sabor ajer ler....aku tertido....aku tido sepanjang perjalanan...

Kira-kira pukul 7.15 pagi...baru kami sampai.....kereta hanya boleh diparking di luar....jauhnyer nak kena jalan...getus hatiku....aku bergegas keluar dari kereta.....dan cepat-cepat aku berjalan masuk ke lokasi pesta....suami aku sedikit hairan dan terkejut melihat perilaku  aku....biasanyer....aku yang selalu lambat keluar dari kereta...slow motion dan control ayu...

Sesampai jer kat kaunter tiket...berderet orang berbaris....harapan dah tipis....mmmmm....tiket dah habis.....mmmmm....sedihhhhhhhh (versi KE dalam sinar pagi)....
 

Aku rasa fed up...aku buat keputusan utk beredar dari situ....malas...tak der mood....bila difikir balik....aku rasa macam budak2 pun ada....im almost 30....mmmmm aku mengeluh sendirian....mungkin aku terkilan...aku bangun awal....mungkin ada hikmahnyer....


Suami aku tinggalkan di belakang...aku terus berjalan tanpa menoleh ke belakang....dia tengah excited snap gambar hotballon.....yang baru dikembangkan....untuk program naik belon sesi pagi...yang aku terlepas nak naik tu...huhuhu....


Selepas itu, kami pergi bersarapan pagi di gerai berhampiran wisma DR. Rozmey....kelihatan ramai staf  DR. Rozmey beruniform merah berkeliaran....mungkin baru masuk keje agaknyer....ari sabtu pun keje.....getus hatiku....aku hanya makan biskut....kuih-muihnyer tak berapa menarik seleraku...suamiku makan nasi...sebenarnyer kami ada plan B....nak pergi shopping di Padang Besar, Perlis...kurang2nyer susah-payah aku bangun awal pagi terbalas.....

Kami sampai awal...kedai-kedai pun masih banyak tak buka lagi....ok gak...perjalanan di waktu pagi...tak panas....kami lepak seketika....setelah ada kedai buka...kamipun memulakan aktiviti shopping...banyak juga kami beli barang...periuk...lesung batu...baju raya...beg...seluar....macam2 lagi....harga barang2 di sini boleh dikatakan agak murah.....

Kira-kira pukul 12.00 tghari...kami beredar pulang...di pertengahan perjalanan, kami singgah makan tengahari di Restoran Tok Mek...boleh tahan jugak....almaklumlah perutku lapar sangat....selepas itu kami berhenti rehat di masjid....

Selepas solat zohor...kami bertolak balik dan kira-kira pukul 3.00 petang kami sampai di Alor setar...di tempat pesta belon panas....suamiku sedaya upaya utk memenuhi keinginanku pagi tadi...huhu...terharu aku....dalam hatiku berbisik....ma cih abg....

Demi tidak mengecewakan usaha suami...aku pun setuju utk pegi ke Pesta belon panas buat kali kedua...kami bergegas pergi ke kaunter tiket...kaunter tiket belum dibuka...pukul 5.30 petang baru start operasi....lama lagi...huhu....kira-kira 2 jam setengah lagi...


Dalam pukul 3.30, kelihatan ramai orang di kaunter tiket...dan ada lebih kurang tujuh orang mula beratur...aku terus tidak teragak-agak untuk masuk barisan...aku tak peduli....cuaca panas bukan penghalang aku utk berjuang mendapatkan tiket...berbekalkan payung dan cermin mata gelap....entahlah...keinginan aku untuk naik belon panas membuak-buak.....bila difikir balik....teruknyer aku...huhu...
 





 Kesian suami aku jadi mangsa kedegilan aku....maafkan maira yer abg....ma cih banyak2....sayang abg....


Akhirnyer, setelah 2 jam berdiri di tengah panas...kaunter akhirnyer dibuka...aku berjaya dapatkan tiket...hati aku bersorak....dapat juga naik belon panas.....USAHA TANGGA KEJAYAAN....


Kami diberitahu oleh kru belon panas....program naik belon tu start pukul 6.30....lepaklah lagi satu jam....Bila tiket dah ada dalam tangan, barulah terasa lengguh kaki, tangan dan seluruh badan....nak demam pun ada...
 

Jam menunjukkan 6.30 ptg....tapi belon masih belum dapat dinaikkan....beberapa minit kemudian....kru belon memaklumkan kami bahawa program naik belon terpaksa ditangguhkan gara-gara angin kuat....kemungkinan ditangguhkan lagi....aku masih setia menunggu....dari 120 orang...hanya tinggal 30 orang....ramai yang buat keputusan untuk refund tiket.....aku masih berdegil dan tak berganjak dari keputusan aku....suamiku hanya menuruti....


Malam sudah hampir melabuhkan tirainyer...kami masih disini....ya Allah....seharian kami membuang masa di sini....hatiku membisik...USAHA TANGGA KEJAYAAN DAN DISUSULI DENGAN KEIZINAN ALLAH.....


Akhirnyer, tepat jam 8 malam barulah kami naik belon panas...belon panas tu naik tak tinggi...tak seperti aku bayangkan....aku ingatkan naik tinggi dan bawa terbang ke sekitar ruang udara di tapak pesta belon panas..sedikit kuciwa...setelah 5 jam menunggu.....huhu....mungkin ini hikmahnyer Allah x bagi aku naik...



 
Apa-apapun ma cih kepada suamiku tercinta kerana bersusah payah melayan kerenah aku  seharian dan membawa aku berjalan-jalan...tiada orang sesabarmu....

No comments: