MARI BACA DOA

gif islamic

Tuesday 10 August 2010

Tak lapar ke?

Esok umat islam seluruh dunia akan menjalani ibadat puasa dan di sini aku ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada kawan2 dan umat islam seluruhnyer....semoga puasa tahun ini lebih baik dari tahun2 lepas.....


Sumber: Google


Hari ini aku dihujani soalan dan pendapat dari kawan2 yang bukan seagama denganku tentang puasa.....Ada yang bertanya "tak lapar ke? boleh tahan ke? Ada juga yang mengutarakan pendapat seperti "kalu saya...tak makan tak per...jangan tak minum air....makan malam2...tak takut perut buncit ke"...

Di tempat aku bekerja...majoritinyer terdiri daripada golongan bukan beragama islam...Hal-hal sebegini membuatkan aku berhati-hati untuk menerangkannya....aku harus mempertunjukkan keistimewaan Islam kepada mereka yang bukan islam...aku harus menerangkan dalam bentuk yang ringkas dan mudah difahami....kira macam berdakwah juga lah....aku akui....aku tidak berapa arif....tetapi aku cuba sampaikan walaupun ia hanya satu ayat....

Bagi menjawab persoalan mereka....aku menghuraikan tentang pentingnyer niat kita dalam melakukan sesuatu perkara.... dan aku menyuruh mereka mencuba untuk berpuasa....

dan aku menyangkal pendapat mereka...aku menceritakan pasal kelebihan puasa dan solat terawih....


+++++++++++++

Bulan puasa tahun ini agak berbeza dari tahun-tahun lepas....aku bergelar isteri....Malam ni aku pertama kali pergi solat terawih bersama suami.....dan insya Allah aku akan menempuh ramadan dan raya bersama suami.....suatu pengalaman baru....sukar nak digambarkan perasaan aku.....gembira...bahagia....terharu...

3 comments:

Nadiah Sidek said...

selamat berpuasa kak yati!

HuMayRah HaYatI said...

ma cih nadiah...

husna said...

selamat berposa kak yati