MARI BACA DOA

gif islamic

Tuesday 16 November 2010

Sabar dalam gembira

Dah agak lama aku tidak menjadi ahli taman-taman syurga…Taman-taman  syurga y aku maksudkan adlh majlis-majlis ilmu…..seingat aku kali terakhir aku menghadiri kuliyah tafsir DR. Danial iaitu kira-kira setahun y lalu…..rindunyer aku pada suasana sebegitu….

Kini.....Setiap kali pulang dari keje, aku pasti singgah sebentar di ruang udara Radio Malaysia Kedah menerusi frekuensi 97.50 fm….ceramah ringkas bersama soaljawab dari pukul 5.30 hingga 6 petang…..pelbagai topik dibincangkan…..fekah….fardhu ain…sirah nabi….muamalat dan macam2 lagi….biarpun hanya maya….tetapi tidak mengapa….at least bertambahlah juga ilmu di dada…

Dalam banyak2 ceramah y didengari, aku begitu tertarik dgn ceramah dari Ustazah Nazrah….tentang “Sabar dalam Gembira”….kalu x silap jumaat minggu lepas.....menurut ustazah….jika kita mendapat berita y baik….kita seharusnyer mengucapkan terima kasih kpd Allah dgn melakukan sujud syukur….bukannyer melompat-lompat seperti org hilang akal….kita seharusnya bersifat Qanaah….iaitu berlapang dada….iaitu tenang dalam apa jua keadaan…..

Terus-terang aku katakan y aku ni bukanlah seorang y penyabar….tambah2 kalu dapat berita gembira….senyum tu boleh dikatakan sampai ke telingalah….kalu bleh nak hebah kat semua orang.....hehehe….kalu sedih plak….menangis sampai bengkak2 mata…..huhu….buruk perangai….Ntahlah….sebenarnyer aku buat macam tu utk menghilangkan tensen…..bila sedih….aku nangis betul2….sampai aku lupa apa y buat aku sedih….aku tenang lepas tu….

No comments: