MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 27 November 2011

Di saat pertama kali bergelar umi



Rentetan peristiwa kelahiran Iman Solehah

10 Nov 2011

Usia kandungan : Minggu ke 39
Kebiasaannyer baby akan bergerak pada pukul 5.00 pagi....tetapi hari ni baby tak bergerak...peliknyer....puas aku mengusap dan membelai perut...tetapi tak juga bergerak....aku berasa tak sedap hati....kebelakangan ni aku banyakkan aktiviti berjalan....exercise turun naik tangga....ajak suami jalan pusing2 padang....window shoppinglah....tujuannyer adalah satu untuk memudahkan bersalin....

Jam dah menunjukkan pukul 8.30 pagi....masih tak rasa baby bergerak...huhu....aku cerita pada suami....apa lagi suami mengajak aku ke hospitallah....huhu....sebenarnyer aku agak serik nak ke hospital....nak nyer aku tak bersalin lagi....mau berhari-hari duduk kat hospital....sukarnyer membuat keputusan....aku merayu pada suami jika baby tak bergerak sampai petang barulah ke hospital...Suami suruh bertanya kepada Zie (Umi Syamil)....Zie menyarankan aku ke hospital segera....katanyer takut baby lemas....memang dah tak der harapan nak mengelak ni....huhu....

Kira-kira pukul 11.00 pagi....ada terasa gerakan tetapi tak kuat....slow jer....satu lagi yang mencemaskan aku....apabila memakai tali pinggang keledar....tiada rasa baby bergerak....kebiasaannyer baby akan mengeras....mungkin baby tak selesa apabila aku memakai tali pinggang keledar....tapi hari ini....memang patut ke hospital ni....huhu....

Dalam keadaan yang agak genting ni....sempat juga aku pergi ke pameran hartanah di Sg Petani....lepas tu suami membawa aku makan kek secret recipe dan pizza....masa tu dah tak berapa ada selera nak makan....pizza pun rasa tak sedap....mana taknyer sesi suami memujuk aku ke hospital....dengar jer hospital....selera terus hilang....huhu....

Pukul 1.00 tghari....aku dan suami selamat sampai di Dewan Bersalin....itupun setelah dua kali berulang alik....hehe...sampai jer di ruang luar dewan....aku terus ke toilet...tetapi malangnyer aku dihalang ke toilet...guard mengarah aku ke kaunter pendaftaran terlebih dahulu....huhu...parah ni....bila di kaunter....kebetulan ada dua orang Dr....muda2 lagi orangnyer...salah seorang daripada Dr pernah merawat aku....hehe....ada chance nak bertanyer ni....setelah bertanya....apa lagi....Dr tersebut tak bagi aku balik...kena check...semasa Dr check....puas Dr memegang dan memicit perut aku....tetapi baby tak juga bergerak....dengupan jantung baby masih normal...

Setelah discan, Dr mencadangkan aku di induce memandangkan baby dah matured...aku hanya bersetuju...kalu bleh aku nak cepat2 baby keluar....tak larat nak bawak perut yang memboyot....Menurut Dr aku akan di induce sebanyak 3 kali selang 6 jam....jika selepas induce ketiga....aku tidak menunjukkan simptom-simptom nak bersalin....aku bakal di operate...huhu....seramnyer....

Pukul 3.00 ptg, aku selamat masuk wad....aku hanya lepak2....tido...

Tepat jam 8.20 malam aku selamat di induce...selepas 10 minit kemudian....aku mengalami contraction yang kerap....selang 2 minit...huhu....sakitnyer hanya Allah jer yang tahu....

11 Nov 2011

Lebih kurang jam 4.00 pagi, nurse panggil...Dr nak check aku....setelah di check....Dr menyuruh aku bersiap sedia untuk masuk labour room (LR)...menurut Dr rahimku dah terbuka 4 cm....segera aku call dan sms suami...

Jam 5.00 pagi, aku selamat sampai di LR...aku dibiarkan keseorangan...memandangkan pada masa yang sama.....ada tiga orang nak bersalin....aku boleh mendengar suara-suara orang merintih kesakitan dan diselang selikan dengan suara Dr yang memberi kata-kata perangsang....pada masa ni, aku hanya mampu memejamkan mata...sebenarnyer akupun tak tahu bila patutnyer kena meneran....aku takut nak teran awal bimbang nanti aku akan kehabisan tenaga....tetapi apabila contraction aku hanya rasa selesa apabila meneran dan merintih...Dr kulihat bertungkus-lumus dan adik nurse yang berada di sisiku sibuk memberi kata-kata perangsang...tetapi lama-kelamaan aku semakin lemah....tiba-tiba aku menjadi bersemangat semula tatkala suami datang menjenguk aku....walaupun sebentar tetapi ia cukup memberi perangsang untukku supaya terus berusaha...

Setelah lebih 4 jam bertarung nyawa, akhirnyer pada pukul 9.29 pagi lahirlah seorang bayi perempuan seberat 3.09 kg....Alhamdulillah....aku rasa macam tak percaya yang aku kini sudah bergelar umi....bahagia sangat-sangat....

No comments: