MARI BACA DOA

gif islamic

Thursday 30 September 2010

Kerjayaku sebagai chemist

Aku jarang bercerita tentang kerjayaku sbg chemist....bukannyer aku tidak berbangga...aku bersyukur....kutahu pasti ada banyak hikmah yang tersembunyi...

Sejak aku abih study....aku banyak kali apply nak jadi cikgu....tapi peluang seakan-akan tertutup rapat....mungkin aku tak mampu memikul tanggung jawab sbg seorang pendidik....bagiku tanggungjawab seorang pendidik terlalu besar....bukan sekadar mengajar sahaja....malah cikgu juga harus menjadi role model bagi students....ia secara tak langsung melibatkan masa depan dan maruah anak bangsa.....

Hanya Allah tau apa y terbaik untuk aku....Skrg aku bekerja di private lab....sebelum ni aku tak pernah terfikir yang aku akan bertahan lama di sini....dah hampir setahun aku di sini.....macam2 aku pelajari.....segala teori y aku cebok semasa belajar dulu aku guna sepenuhnyer....tak sia-sia ilmu y dituntut....di sini aku dikehendaki mengendalikan pelbagai jenis testing......dari vitamin hinggalah chemicals y beracun.....bermacam2 sampel yang ditest.....pendek kata macam2 ada....tiap-tiap pagi bila aku sampai di ofis....aku pasti akan tertawa tatkala memandang pelbagai jenis sampel tersusun di atas meja....

Pernah sekali, company aku menerima sampel y agak pelik....died lizard dalam gula kristal.....heeeee....sungguh menjijikkan....client ni ingin mengetahui tahap keracunannyer.....adakah ia selamat dimakan......huhu....pengotor sungguh....

  died lizard...

Kini, aku tahu serba-sedikit tentang tahap kebersihan, keracunan dan keselamatan produk y berada di pasaran.....dan aku selalu berfikir bagaimanakah caranyer utk aku berkongsi info ni dengan pengguna-pengguna di luar sana.....   


No comments: