MARI BACA DOA

gif islamic

Monday 3 May 2010

Donut pulak...hehe..

Hehehe..jangan ketawa yer...saya ni memang tak berapa pandai buat kuih...tetapi disebabkan suami suka makan kuih...jadi terpaksalah belajar buat kuih...kali ni aku cuba buat kuih donut atau aku kenali kuih gelang...





Mula2 tu aku cuma gaulkan 1/2 kg tepung gandum + 1/2 cawan air + sebiji telur + 1 bgkus mauripan + secubit garam...uli sampai sebati.....




Selepas tu campuran itu biarkan beberapa jam..sehingga ia mengembang...

Kemudian..uli sekali lagi..untuk buangkan angin atau gas..

Sekarang...buatkan bebola dengan ramuan tadi...tebuk bulatan ditengah...lepas tu goreng dalam minyak panas. 




Bila dah keorengan...boleh angkat...pastu gaulkan dengan gula halus....

macam nilah rupe kuih gelang...

rupenyer x berapa hensem...tapi bleh lah...






Mula2 tu rasa macam senang jer...bila makan masa panas2 ok lagi...lembut jer...syoklah aku..first trial...dah jadi.....hehehe..perasan jap...tapi bila dah sejuk...ia jadi keras...huhuhu...kena perbaiki resipi...tak tau silap kat mana...bila search dalam internet...ada yang guna susu..tepung roti...marjerin...so...buat masa ini...jangan ikut resipi saya ni yer...tunggu saya cuba untuk akan datang...hehe..nak cuba pun tak salah..tapi kalu x jadi...jangan marah aaa...

2 comments:

Nadiah Sidek said...

kak yati, kuih gelang tu nama lain utk kuih keria, kan? so far donut org tak panggil kuih gelang ;). nnt buat lg kalau jd lembut gebu, sila pos skit kat sini ye :p

HuMayRah HaYatI said...

mmg pun...k yati dah terbiasa dari kecik dok panggil kuih gelang..kuih feveret..

hehehe..insya Allah..