MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 16 May 2010

Hargailah semasa ada

Dalam dua tiga hari ni...hatiku dilanda oleh perasaan rindu kat makku di Pahang...rinduuuuu sangat....tak sabar nak jumpa..nak peluk....nak borak2....


Pagi-pagi tadi, aku call hs mak...tapi malangnyer...tiada balasan....mmmm...mak ada keje kut.....aku cuba memujuk diri....aku membiarkan hs....selang beberapa jam kemudian....ada panggilan masuk...lantas aku mengambil hs....skrin hs memaparkan "mak"....mak miss cal...aku pun call balik....lama juga kami berborak....satu jam setengah...macam2 menjadi topik perbualan kami....kurang-kurangnyer perasaan rinduku kat mak terubat.... 

Bila dikenang kembali, masa muda-muda dulu...aku ada terkecil hati dengan mak...masa tu lepas abih SPM...aku dapat tau yang mak aku ada pesan kat pemandu bas sekolah...tengok2kan aku...macamana...adakah aku pegi sekolah atau pegi melencong ke lain...aku sedih...nape mak tak percaya kat anak dia...sedangkan aku tak der sekelumitpun perasaan nak ponteng sekolah.....lama jugak aku dok memendam rasa....bila usia mencecah pertengahan 20-an...baru aku tau...dan terfikir akan kebaikan mak buat macam tu....insya Allah...bila aku bergelar ibu nanti...mungkin aku akan bertindak perkara yang sama kat anak-anak aku....aku selalu terfikir...macamanalah nak membesarkan anak-anakku nanti dalam keadaan masyarakat moden yang rosak akhlak ....mampukah aku....

Aku suka dengar nasyid-nasyid ni....kalu aku dengar pasti aku akan teringat mak dan tak semena-mena air mataku berliangan...mak...bertapa besar pengorbananmu....bersusah payah membesarkan dan mendidik aku supaya menjadi insan yang berjaya...baik dunia dan akhirat...sekarangpun masih kena bebel dgn mak....huhuhu... aku amat bertuah kerana kau telah ditakdirkan menjadi ibuku....kalu  dapat mak-mak yang tak bertanggung jawab...macam dilaporkan berita....dalam paper....dah lama aku kena buang....kat masjid...kat tandas...kat tong sampah pun ada....Nauzubillah.....aku memang geram.....manusia dah jadi semakin zalim....mungkin kita dah sampai era akhir zaman...era dajjal....ahhhhh....

walaupun aku tak faham senikata nasyid ni..tapi sedih sangat bila dengar...

 

No comments: