MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 4 July 2010

Berbaloikah pengorbanan mereka....

Hari ni merupakan hari penghujung buat minggu ni...aku cuti tapi suamiku berkerja...katanya nak tambah pendapatan...al maklumlah bulan ni bulan kelahiranku...jadi aku beranggapan mungkin suamiku ingin bagi something special buatku...hehe...

Disebabkan aku nak ke pasar untuk membeli keperluan untuk stok seminggu...jadi aku hantar suami ke tempat keje seawal 6.30 pagi....Setelah sampai di pasar....kelihatan penjual2 sibuk menyusun barang2....dan masih banyak yang belum dibuka...tanpa berlengah lagi aku terus masuk ke dalam salah sebuah kedai...lalu mengapai  lada besar, kacang bendil dan sayur2 dan dimasukkan ke  dalam bakul...banyak juga aku membeli...tatkala di kaunter bayaran...setelah dikira2...akupun menghulurkan duit...penjual itu mengurangkan harga dari harga sebenar...aku terdetik...murah rezeki aku hari ni...seterusnya aku ke gerai seterusnyer...gerai jual ayam...bila nak bayar...penjual itu juga mengurangkan harga dari harga sebenar...aku tak minta kurangpun....mungkin rezeki di awal pagi...sebab tu lah Rasulullah kita melarang kita tido selepas solat subuh.... 

Hadis riwayat Anas bin Malik dia berkata:Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Sesungguhnya keluar pada pagi hari di jalan Allah atau pada siang hari adalah lebih baik dari dunia serta isinya." (HR Muslim :3492)

Itu adalah pengajaran pertama...

Setelah selesai membeli di pasar...banyak jugak aku membeli......aku bergegas balik ke rumah...setelah sampai di rumah.....aku segera membersihkan kerang2 dan menyiang ikan2....bimbang takut busuk nanti....
 



Ketika aku ingin membersihkan kerang...ada kerang masih ternganga...seolah-olah ingin mengucapkan sesuatu..ataupun ingin meminta tolong....huhuhu....aku ni berimaginasi plak.....tiba-tiba aku terfikir...berbaloikah pengorbanan mereka untuk manusia? mereka merujuk kepada kerang..ikan...ayam...dan semua makhluk yang berkhidmat untuk manusia.....mereka mengabadikan hidup mereka hanya untuk manusia.....mereka sanggup menyerahkan jiwa dan raga mereka semata-mata untuk manusia....untuk berkhidmat dan dimakan oleh manusia....mereka begitu patuh terhadap perintah Allah...tapi aku?...tapi manusia?...Berbaloikah pengorbanan mereka untuk manusia yang engkar terhadap perintah Allah? Sudah pasti pengorbanan makhluk Allah yang bernama haiwan akan sia-sia....

No comments: