MARI BACA DOA

gif islamic

Tuesday 6 July 2010

hahhh tak der tv!


Jika ada yang bertanya kepadaku tentang rancangan yang ditayangkan kat tv...inilah jawapan biasaku "saya tak tau...tak dapat tengok....sbb saya tak der tv kat umah..."dan mereka yang bertanya tadi akan buat muka pelik serta ayat yang sering aku dengar "hahhh tak der tv!....

Pelik kan...bermacam-macam yang difikirkan...boleh ke orang biasa macam aku di zaman sekarang tak der tv di umah....pendek kata tv adalah suatu keperluan yang wajib ada di setiap rumah...tetapi bagiku dan suami....buat masa ni.....kami memilih no tv at home...huhu...kami bukannyer antitv...cuma nak kurangkan peranan tv dalam cara hidup....tak dinafikan tv ada banyak kebaikan...dan ada jugak keburukan...ia bergantung kepada seseorang....jika baik pilihannyer maka baiklah kesan.....dan jugak sebaliknyer....

Sebenarnyer akupun tak berapa percaya.....yang aku bleh hidup tanpa tv......sedangkan aku membesar dengan adanye tv....semua ini adalah permintaan suamiku.....Teringat perbualan kami semasa aku bertunang dulu...suamiku ada berkata....."nanti kalu kita kawen....abg tak mau beli tv..."...aku dengan muka pelik memintas percakapannya...."hahhh tak der tv!.....ayat yang sama turut kuluah.....aku meminta alasan kenapa tak mau ada tv di rumah....

Lantas suamiku yang memegang status tunang aku masa tu....menghuraikan dengan panjang lebar....yang membuatkan aku tertarik dengan penjelasannyer....."abg tak nak nanti bila abg balik umah...maira tak perasan....dan abg tak perasan bila maira balik....sebab ape? sebab terlalu khusyuk tengok tv...dah lah masa kita bersama tak lama...kejap jer....pastu asyik dok tengok tv jer...."....suamiku menyambung lagi....."bila dah tengok tv...nak minta tolong ape2 pun susah...adalah macam2 jawapan....kejaplah...satgilah....tunggu lepas citer abihlah..."...aku terdiam...dan aku terfikir ada benarnyer.....aku teringat masa dulu-dulu....aku selalu bagi alasan bila mak meminta aku berbuat sesuatu....dan time tu bila aku dok khusyuk tgok tv...huhu...tak pasal2 aku jadi anak derhaka....Astaghfirullah al azim....

Pada awalnyer, aku agak susah nak beradaptasi dengan tak der tv ni....tapi sekarang aku dah tak heran dengan tv....tambahan pula sekarang ni.....kat tv ada banyak tunjuk hantu.....macam2 hantu ada.....sampai aku takut nak tengok....tetapi kadang2 bila pergi ke rumah mentua....aku dan suami pasti akan melekat kat depan tv.....macam nak cover balik....huhu....Tanpa kehadiran tv....kira aku ni akan agak ketinggalan dari segi cerita yang ditayangkan kat tv....kalu dari segi berita mungkin tidak....sebab internet ada....tetapi aku selalu dihujani dengan jutaan persoalan....macamana dengan anak-anak aku nanti....bolehkah mereka survive tanpa tv di umah.....so apa pendapat kalian pasal tak der tv kat umah?

5 comments:

Mengkuang berduri said...

emmm... kena ada tv gak.. baru canggih... tv yang melekat kat dinding tu, yang nipis tuh... tak perlu on, sbg hiasan je... buh suiz tv tinggi2 bg susah nk on... :)

HuMayRah HaYatI said...

ala rugilah plak...kalu tv tu juz sekadar hiasan...x berbaloi...biarlah tak canggih pun...janji orgnyer vogue gitu...hehehe...

Nadiah Sidek said...

rmh nadiah ada tv tapi nadiah tak tgk. mcm mana tu? ehe. serius malas nak tgk tv skrg ni. bukak channel safiyyah je la pun

Anonymous said...

kak anis rasa cam tv kena ada la kat umah....rasa x lengkap je kalo x dak tv...hehe... n setuju gak ngan sita...

HuMayRah HaYatI said...

Nadiah: hehehe..kalu macam tu tak der tv pun x per...

Kak Anis: betul tu kak anis...macam pelik jer kalu orang zaman sekarang tak der tv kat umah...