MARI BACA DOA

gif islamic

Thursday 9 December 2010

Baru aku tahu.....


Kini aku masih dalam tempoh berpantang.....hari ni dah masuk hari ke-7.....aku hampir kembali normal.....dapat melihat keindahan alam.....kalu tak.....aku cuma berbaring sambil memandang lampu, kipas and apa2 yang ada....huh puas jugak macam ni....setelah melalui tempoh kesakitan....baru aku tau nikmat sihat.....Alhamdulillah.....

Ketika ini, sudah tentulah rutin harian aku berubah.....aku dapat MC lima hari....so rest jer lah......hehe....dan menu makanan aku juga turut berubah sama sekali....kira pantang macam org bersalin jugaklah....aku cuma makanan yang panas2....rebus2....ataupun yang bakar2.....aku tak digalakkan makan makanan yang sejuk seperti ais dan minuman bergas dan juga sayuran menjalar seperti kangkung.  Kalu sebelum ni, aku agak cerewet dalam soal pemakanan....masa dulu aku pernah menjaga mak dalam pantang ketika melahirkan adikku yang bongsu.....mak aku hanya makan nasi panas2 dengan ikan gelama bakar.....berbengkonglah.....dok salai kat atas api lah......bertungkulah....mmmm pelik gak aku.....al maklumlah....aku masih budak2 masa tu....seingat aku masa tu aku form 5.....macam2 aku tanya mak...."mak makan makanan ni jer?lalu ke?mak duk berbengkong ni tak panas ker?.....lalu mak aku menjawab...."bila dalam keadaan macam ni....kita jadi berselera dgn makanan2 yang macam tu....mungkin Allah dah aturkan macam tu.....nanti bila Ti lalui benda ni sendiri taulah....badanpun tak panas sebab dah hilang banyak darah....."aku hanya mengangguk tanda faham walaupun hakikatnyer aku tak berapa faham.....

Bila dah aku lalui sendiri......baru aku tahu.....walaupun bukan berpantang kerana bersalin.....tetapi keadaannyer hampir serupa cumanyer tempoh berpantang kerana keguguran agak pendek iaitu lebih kurang 2 minggu......aku tak ikutlah 100 %.....aku cuma berpantang makan...banyak minum air suam dan makan makanan berkhasiat seperti sup panas, susu panas, sayur sawi dan daging. Namun begitu aku pelik juga......sebab dua org DR melarang aku dari berpantang.....mereka berkata "makanlah apa sahaja".....mmmm musykil gak aku.... tapi aku buat tak tau jer.....seram jugak nak makan macam2.....satgi badan aku jugak yang sakit.....tak salahkan jika cuba kita elakkan makan makanan diatas dalam tempoh beberapa minggu...Bukannya lama pun....

Selain itu juga, aku kena memakai stokin dan mandi air suam untuk mengelakkan badan dari dimasuki angin.
Mama menyarankan aku mengambil ubat homoepati bagi membantu pengecutan rahim dan agar rahim sembuh dan menjadi kuat..... homeopati merupakan suatu kaedah ataupun sistem terapeutik yang memfokuskan kepada "merawat penyakit atau pesakit menerusi prinsip serupa dengan yang serupa" (Similia Similibus Curentur). 


No comments: