MARI BACA DOA

gif islamic

Monday 6 December 2010

Berakhirnyer sebuah permulaan...

Sebenarnyer kejadian ni dah lama berlaku...iaitu kira-kira penghujung bulan Oktober yang lalu....masa ni badan aku memang rasa tak selesa...emo semacam jer....aku mengalami macam2 benda pelik....seperti sembelitlah, loya-loya lah nak muntah pun ada, kembung perut (angin), kerap ke tandas (buang air kecil), asyik haus jer, rasa mcm period tapi tak period2 pun, banyak tumbuh jerawat, susah nak tido malam jadi siangnyer jadi ngantuk giler2, badan panas tapi tak demam, breast pun sakit.....macam membesar....masa ni aku jadi lalu makan....dan makan banyak.....     

Kutertunggu-tunggu kedatangan kawan baikku setiap bulan.....tapi tak juga datang2....so pada 30 Oktober....aku senyap2 membeli pregnancy test.....Alhamdulillah double line......


punyer excited....aku test pada 4.30 pagi...

Keesokkan harinyer, aku dan suami pegi ke klinik......dan aku disahkan pregnant 5 minggu....sajer kurahsiakan berita gembira ni....iyerlah masih awal...aku takut berlaku sebarang kemungkinan...perasaan aku ketika ni....bercampur baur.....gembira.....risau....mudah2an Allah memelihara janin dalam kandunganku....ketika ini kurasakan masa terlalu lambat berlalu.... aku dinasihatkan supaya banyakkan berehat.....jangan stress....jangan angkat benda2 berat.....banyaklah pantang larang yang aku kena ikut.....huhu....letih gak macam ni.....semua kerja rumah husband yang buat....kesian jugak aku tengok suami.....bertuah aku kerana dapat suami sepertinyer....ma cih abg....syg abg.....

Di awal kehamilan macam-macam karenah aku....aku menjadi sensitif pada bau-bauan....yang tak tahan tu bau suami....huhu....nasib baik suami sabar melayani aku.....  

Hari bertukar minggu.....minggu bertukar bulan.....akhirnyer pada 3 Disember yang lalu......ketika kandunganku mencapai 9 minggu setengah.....aku mengalami bleeding.....keluar darah coklat......tak banyak.....sikit-sikit.....hatiku dah menangis.....petanda ada masalah pada kandungan aku.....huhu.....pada keesokkan hari....aku ditemani suami ke klinik....setelah di scan.....Dr. Zainol mengesahkan bahawa tak nampak heartbeat pada janinku.....maybe janin terlalu kecil....ataupun sudah tiada....Dr Zainol kata 50-50...Dr menyarankan aku datang kembali selepas 2 minggu.....huhu....sebak hati aku masa tu.....aku rasa harapan semakin tipis bila bleeding makin banyak.....suami banyak menenangkan aku....mungkin apa yang berlaku ada hikmahnyer....aku dapat MC 2 hari....aku hanya banyak berbaring....mungkin dgn banyakkan berehat dapat menyelamatkan kandunganku.....

Jika kandungan aku diteruskan....macam ni lah rupanyer kandunganku....

Telinga bagian luar mulai terbentuk, kaki dan tangan terus berkembang berikut jari kaki dan tangan mulai tampak. Ia mulai bergerak walaupun Anda tak merasakannya. Dengan Doppler, Anda bisa mendengar detak jantungnya. Minggu ini, panjangnya sekitar 22-30 mm dan beratnya sekitar 4 gram.


Akhirnyer, apa yang kurasakan betul....apabila aku mengalami kesakitan yang melampau di perut.....hanya Allah sahaja mengetahui bertapa sakitnyer aku.....aku rasa seperti tulang-tulang di dalam perut dipatah-patahkan.....aku sakit sejak pukul 11 malam hingga 5 pagi....selama beberapa jam itu...aku hanya mengerekok kesakitan....sehinggakan aku tak mampu berjalan....dan aku merangkak macam budak2....mujur ada suami menolong.....apabila sakit di bahagian perut hilang.....aku mengalami bleeding yang sangat teruk....dan pagi 4 Oktober aku dan suami bergegas ke klinik....dan Dr Zainol mengesahkan bahawa aku keguguran.....aku dan suami bertanya apakah punca keguguran kandunganku....Dan Dr Zainol menerangkan punca terbesar (70%) kemungkinan datang dari janin tu sendiri.....maybe kombinasi X dan Y tidak cukup....jadi dia tak sempurna.....ataupun hormon ibu yang tak cukup kuat.....jadi Dr menyarankan aku mengambil asid folik......

Disebabkan aku disahkan mengalami missed abortion (keguguran tertinggal), di mana  kantung tertinggal di dalam rahim....makanyer Dr mencadangkan aku buat D&C (Dilation and curettage) ataupun istilahnyer "cuci".....sebenarnyer aku dah buat preparation utk proses D&C....aku berpuasa dari malamnyer lagi.....so proses tu terus dapat dilakukan pada pagi tersebut.....aku tak mau buang banyak masa.....kebetulan cuti hujung minggu dan cuti awal muharam.....jadi sempatlah aku berpantang utk seminggu.....

D&C ni x sakit sbb aku dibius....sekejap jer.....lebih kurang pukul 10 pagi....aku disuruh nurse utk tukar baju dan get ready masuk bilik bedah.....berdetap-detup jantung aku masa tu....aku x pernah masuk bilik bedah......lepas tu aku dibaringkan.....dan Dr bius aku....aku dah tak sedar lepas tu.....sedar2 jer dah pukul 11.30 pagi.....dan suami ada disampingku.....aku dibiarkan terbaring selama lebih kurang sejam.....sehingga aku pulih dan sedar.....baru aku dipindahkan ke wad.....mama datang melawat sekejap....hehe....susahkan mama jer.....lebih kurang pukul 4 petang.....aku buat keputusan nak balik.....malas duk lama2 kat wad.....

Alhamdulillah....sumer dah selamat....

6 comments:

Mengkuang berduri said...

tak pe la Yati... Yati masih muda.. mudah-mudahan masih ada peluang lagi... Amin.

Nadiah Sidek said...

ya Allah kak yati..takziah. sabar byk2 ye kak yati. insyaAllah ada hikmahnya tu. dah habis pantang nnt boleh cuba lagi. moga tabah hadapi ujian..

HuMayRah HaYatI said...

itulah....dinamakan x der rezeki lg...hehe...

doakan yati yer k sita...

HuMayRah HaYatI said...

ye Nadiah...sakitt x terkata..

hehe...mesti cubaa...sementara umur masih ada...perjuangan mesti diteruskan...

ibu amin mursyidi said...

Kak anis doakan yati cepat pregnant lagi pas nih.... Yati sabar banyak2 k... Ini semua dugaan Ilahi... Jgn stress tau... Berdoa banyak2...

HuMayRah HaYatI said...

ma cih k anis...mudah2an cepatlah...insya Allah...