MARI BACA DOA

gif islamic

Friday 11 May 2012

Diploma in Breastfeeding...

Alhamdulillah...dengan izin Allah S. W. T.,
hari ini aku berjaya memperoleh

"Diploma in Breastfeeding"




Terasa seronok sangat-sangat melalui 6 bulan ni...Alhamdulillah....aku berjaya menempohi pelbagai cabaran dan dugaan yang datang....bukan mudah bagi ibu berkerjaya seperti aku tambahan pula aku travel.....di mana saat-saat susuku merudum...masa tu aku baru lepas lega demam dan terpaksa bergegas pulang dari office gara-gara kehabisan susu....dan tiada stok susu di rumah....huhu......rasanyer masa tu....kalu suami tak bagi tazkirah mengenai konsep "Demand & Supply" dalam penyusuan susu ibu....dah lama aku top up dengan formula milk....hehe....rasanyer suami aku lagi pakar bab penyusuan susu ibu ni...terima kasih abang coz tolong study...hehe....inilah dikatakan kuasa Allah....mmm bila difikirkan....hingga sekarang keperluan susu hanya cukup2 jer.....perah susu hari ini untuk bekalan ke nursery untuk keesokan harinyer...tapi boleh sampai 6 bulan....huhu....macam tak percaya jer...mudah-mudahan Allah mengizinkan sehingga Solehah 2 tahun....


Terlalu banyak kelebihan susu ibu ni....daripada banyak khasiat hinggalah segi kemudahan pengendaliannyer....huhu...sesuailah bagi orang macam aku yang tak berapa rajin nak bangun bancuh susu malam2....kalau Solehah merenggek nak susu....suakan ajer....hehe...kan senang tak payah bancuh2....huhu...pastu tak derlah risau sangat takut baby tersedar ker....kalau nak ke mana2....senang....tak payah susah2 nak usung bakul yang gedabak tu ke sana ke mari....lagi pulak bonet kete aku kecik jer...huhu....yang lagi syok...bila BF ni badan jadi slim...tak yah nak control2 makan.....hehe.....so sesuailah dengan aku yang kuat makan...huhu....seingat aku selepas bersalin aku tak makan ubat herba...bukan sajer2 tak mau makan....tapi bila aku cuba sekali makan ubat herba....Solehah jadi kerap berak dan cirit pulak tu....huhu.....so aku stoplah...aku sekadar makan ubat hemopati.....sebenarnyer bila BF....rahim akan sendirinyer akan mengecut....waaa...so tak payah beli ubat herba....jimat....jimat...hehe....dan dengan BF jugak ia akan melambatkan period....secara tidak langsung....kita menjadi tidak subur....so tak yah ambil pil perancang keluarga yang sedikit sebanyak memberi kesan negatif terhadap badan....tapi sesetengah orang period akan datang jugak walaupun BF....so kena berhati-hatilah....hehe.....


Bila diimbau kembali kenangan selama 6 bulan ni....pastinyer aku akan rindu saat-saat macam ni....aku jadi pelik...Dari mana aku mendapat power sebegitu.....hehe...jangan marah yer....aku dah masuk bakul angkat sendiri...hehe...Bayangkan aku pernah menyusukan Solehah sambil berjalan...bukan sekali tapi banyak kali...bukan seminit tapi berjam-jam...tapi selalunyer masa window shoppinglah...hehe...nampak benar aku ni suka shopping....huhu...Aku boleh menyusukan Solehah ditengah orang ramai tanpa mereka menyedari yang aku sedang menyusukan anak...pernah sekali ada nurse menegur aku ketika lawatan ke klinik, "La tengah menyusu rupanyer...pandai dia menyorok"....hehe....aku hanya membalas dengan mulut tersengih....sebenarnyer aku tak der lah hebat sangat pun....huhu....ada banyak lagi ibu2 yang lebih power di luar sana....terutamanyer di KIM....hehe....


Alhamdulillah.....Selama 6 bulan ini milk production aku maintain jer.....walaupun ada masalah datang melanda....huhu.....yang penting kena sentiasa mengawal emosi....tak mau stress...paling penting sentiasa berfikiran positif....dan kena perah susu secara konsisten....selalunyer hari bekerja aku perah 2 kali....masa lunch dan petang....ala tak lama pun....10 minit jer berkorban untuk anak kita....huhu....bagi ibu yang bekerja macam aku ni....aku suka perah guna tangan jer....tak guna breast pump yang canggih-manggih tu....baik elektrik maupun manual.....mula2 tu tak pandai tapi lama2...dah cekap....senang nak perah kat mana-mana pun boleh....tak yah pening2 nak fikir masalah pump rosaklah....nak tukar spare part lah.....tapi kena make sure kebersihan di jaga....so bagi ibu yang tak berapa berkemampuan nak beli breast pump pun boleh nak buat stok EBM....kalu ikutkan aku tak der ambil milk booster....cuma aku minum banyak air...lepas tu aku makan ikut suka hati jer....hehe....kadang2 kalu teringin aku hantam jer minum minuman bercafein dan ais.....sebenarnyer konsep "Demand & Supply" penting dalam penyusuan susu ibu ni...Alhamdulillah....Solehah pandai menghisap dan sabar menunggu susu keluar...jika si ibu sahaja yang berusaha pun tak boleh jugak...Bagus anak umi ni....hehe.... 


Alhamdulillah...rezeki Allah melalui rasa kemudahan yang diberi....rasanyer aku adalah orang bertuah berbanding para-para ibu lain di luar sana kerana aku tidak mengalami masalah dari sekeliling...aku mendapat galakan, sokongan dan semangat dari ramai orang....termasuklah suami, mak, mama, ayah cot, famili dan kawan2...dan bantuan info dari KIM juga banyak membantu....Paling aku rasa bersyukur...pengasuh Solehah di nursery sanggup handle EBM....


Walaupun kita berjaya menyusukan anak sehingga 6 bulan atau 2 tahun sekalipun ia bukan penunjuk yang kita dah berjaya menjadi seorang ibu...kerana ia adalah kewajipan yang wajib ditunaikan oleh seorang ibu terhadap anaknyer...   


*p/s: Hujung minggu ni, aku baru nak ajar Solehah makan solid food...takut jugak ni....mudah-mudahan Solehah mudah belajar....so lepas ni....kuranglah sikit perasaan bimbang takut susu tak cukup kat nursery...





4 comments:

Nadiah Sidek said...

tahniah kak yati! semoga dapat menyusukan solehah sampai 2 tahun. doakan nadiah juga ye :)

HuMayRah HaYatI said...

Terima kasih Nadiah...insya Allah..mudah2an Allah permudahkan kita...

ROSE EDANIZA said...

tahniah yati dah dapat diploma.. terrer ko marmet pakai tangan.. kalo aku setitik dua je la kot dapat.. harapkan pakai single pum bateri yang kecik tu je buat stok....

HuMayRah HaYatI said...

Tima kasih Da..mula2 mmg tak pandai marmet...tapi lama2 dah cekap...mudah dari pakai breast pump...