MARI BACA DOA

gif islamic

Sunday 27 February 2011

psssst...psssst....pssst.....

Hujung minggu lepas...suami membawa aku ke Pasar Bisik yang bertempat di Kuala Muda, Kedah....aku kagum dengan keunikan negeri Kedah yang mempunyai identiti yang tersendiri....ini adalah salah satu sebab aku sanggup berulang-alik berhari-hari dari rumah ke tempat kerja...kat SP...tahap hidup lebih murah berbanding Penang...jauh dari hiruk-pikuk kota....selain itu kat sini banyak produk buatan muslim...mmm pendek kata aku selesa dengan keadaan macam ni....banyak plak aku merepek ni...hehe....

Berbalik kepada Pasar Bisik....sepanjang aku berada di pasar ni...aku hanya ketawa melihat telatah para-para nelayan menjual hasil tangkapan mereka kepada peraih, peniaga dan pembeli  secara berbisik...





Pada mulanyer para nelayan akan melonggokkan hasil tangkapan mereka di atas lantai.... Maka bermulalah urusan bisik membisik, bida membida diantara beberapa pembeli. Suami kata selalunyer harga kat sini lebih murah dari pasaran....segar pun segar....tetapi kena pandai membidalah....kalu tak pandai...selamatlah....





Kelihatan ramai orang berkerumun mengelilingi hasil tangkapan para nelayan....






Akhirnyer, pembeli yang membida dengan harga yang tertinggi berjaya....mereka akan mengangkat hasil lelongan yang diperolehi...





Macam-macam hasil tangkapan laut ada...ikan pari, ketam, udang dan ada yang aku tak pernah tengok pun ada....huhu....











Aku menyuruh suami membida juga....tapi dia malu nak berbisik...katanyer dia tak berapa expert...nasib baik kawannyer ada datang bersama....kalu tak....tak dapek lah nak makan udang fresh.....huhu...

Bila dah boring melihat aksi-aksi berbisik....aku ke luar pasar sambil snap gambar pemandangan kampung nelayan...memang cantik.....






Hasil lelongan yang suami dapat....kalu tak silap aku harganyer dalam RM 35...



Aku yang request kat suami nak ketam dan ikan pari....dah lama tak makan ketam....rasanyer adalah dalam 10 tahun lebih....huhu....

Setelah diasing-asingkan hasil lelongan....


No comments: