MARI BACA DOA

gif islamic

Monday 4 April 2011

Catatan perjalanan 2: Percutian di SARAWAK

Disebabkan aku hanya berblogging menggunakan hphone.. makanyer aku tak dapat meng'upload' gambar-gambar yang telah disnap menerusi kamera..mungkin ini adalah kelemahan hphone ni yang tak berapa canggih dari segi resolusi gambar..huhu..

Jadi di sini aku akan memberi serba-sedikit pandangan aku mengenai orang, suasana dan apa sahaja mengenai SARAWAK..

Ini adalah kali kedua aku ke kepulauan borneo selepas Sabah pada 2008.. so dapatlah melihat kepelbagaian cara dan budaya hidup masyarakat di SARAWAK pula.. Sepanjang beberapa hari di sini.. aku dapati kebanyakan orang di sini sopan-santun bila berkata-kata. Contohnyer bila nak membeli barang2.. penjual tidak memaksa atau mendesak pembeli.. mereka sabar melayan pelbagai kerenah pembeli.. mereka menjawab pertanyaan demi pertanyaan dengan lemah lembut.. jadi kita merasa selesa nak membeli..

Kedua.. pemandu kenderaan amat berhemah di jalan raya..mereka memandu perlahan dan amat menghormati pejalan kaki..memang terlalu berbeza dengan keadaan di Penang.. keadaan seperti ini amat mendamaikan jiwa dan rasa keselamatan terjamin.. aku pernah mengutarakan soalan kepada pemandu teksi mengenai kadar kemalangan yang di sini.. pak cik teksi tidak lokek bercerita.. katanyer kemalangan jarang berlaku.. tulah aku tengok kebanyakan kenderaan di sini tiada yang kemek atau pecah.. semuanyer masih elok..

Dari segi makanan pula, SARAWAK mempunyai pelbagai jenis hidangan yang pastinyer ia memang berbeza dari semenanjung.. Contohnyer seperti mee kolok, nasi ayam penyek, laksa sarawak, mee jawa, dan macam2 lagi..

Ha ada satu benda lagi yang aku nak share dengan kalian..rupa2nyer orang SARAWAK tak makan sos cili thai..macam ni citernyer.. bila aku dan suami sampai di airport Kuching pada hari pertama, kami singgahlah di KFC..bila nak ambik sos baru perasan tak der sos cili thai..sos cili thai memang kesukaan suami.. suami tidak segan silu bertanya kepada pekerja KFC.. Muka pekerja KFC blur..huhu..untuk memastikan andaian itu.. aku dan suami ke KFC cawangan lain.. pun sama.. tak der sos cili thai..ntahlah depa tak makan atau stok tak der..Mmm pelik jugak..

Gerai dan kedainyer tersusun.. kebersihanyer terjaga.. susah nak tengok tikus..senang cakap tak derlah..sampah pun tak der..

Secara overallnyer, puas hatilah.. dan SARAWAK adalah lokasi yang sesuai untuk pergi bercuti..

posted from Bloggeroid

No comments: