MARI BACA DOA

gif islamic

Thursday 3 March 2011

Buih, kafein dan kopi....



Dalam dua hari ini aku ada menjalankan ujian makmal terhadap sampel serbuk kopi bagi mengetahui kandungan kafeinnyer....Sajer jer share dengan kalian....hehe.....Berdasarkan pemerhatian aku semasa penyediaan sampel.....dah banyak kali aku perhatikan.....

Pada mulanyer sampel serbuk kopi dilarutkan ke dalam air dan seterusnyer digoncang beberapa minit untuk memastikan ia betul-betul larut......kemudian dibiarkan......kalian perhatikan kat gambar di bawah ni yer....


 Sample 1 dan 2


 Close-up...Sample 1


Close-up...Sampel 2

Aku dapati sampel 1 kurang buih tetapi sampel 2 mempunyai banyak buih....untuk mengetahui kandungan kafein dalam sampel....aku menggunakan kaedah HPLC....dan aku dapat kromatogram seperti di bawah ni....



Setelah data dikira dan dianalisis...aku dapati sampel 1 mempunyai 0.5 % kafein manakala sampel 2 pula mempunyai 4 % kafein....

Adakah boleh dikatakan jika kopi banyak buih maka kandungan kafeinnyer adalah tinggi....

Sejauh mana kebenaran....aku tak pasti....tetapi inilah pemerhatian aku...kalian jangan jadikan ia sebagai teori pulak yer....hehe....



8 comments:

ROSE EDANIZA said...

kalo camtu cafein dalam teh lagi tinggi la percent nyer erk.. pasal dia akan berbuih bila jadi teh tarik.

HuMayRah HaYatI said...

kalu teh tak taulah...sebab tak pernah buat comparison...

ROSE EDANIZA said...

ko ingat tak masa kat usm dulu, kita ade buat experiment extract cefein dalam teh.. memang banyak cafein. Sekarang pun aku dah xleh nak minum teh sangat. kalo aku minum mesti mual2 nak muntah sama mcm minum nescafe...

HuMayRah HaYatI said...

hehe...ingat..

tu lah...sama gak...bila minum teh jer..rasa loya nak muntah...badan pun jadi banyak angin...buih tu lah penyebab angin...tapi masalahnyer teh ais tu favorite aku...huhu...nak buek camno...

ROSE EDANIZA said...

lu pk la sendiri...

HuMayRah HaYatI said...

hehe...:)

LadyBird said...

salam.. ni mcm kwn2 di usm dulu jerk.. tp siapa ek..

HuMayRah HaYatI said...

wsalam Ladybird..iye ke..kalu nak tau lebih detail pemilik blog ni...bolehlah tengok kat facebook..tapi kena add dulu yer..:-)