MARI BACA DOA

gif islamic

Saturday 11 February 2012

Guna tangan pun boleh



Waaa...sakan aku berblogging hari ni...rasa macam join bloggathon pulak....hehe....ada ke competition macam tu......hehe....hari ni aku berjaya siapkan tiga entry....al maklumlah nak cover untuk seminggu yang lepas...pertengahan minggu ni Solehah demam dan sakit mata...apa lagi umi pun kena jadi doktor dan nurse tak bertauliahlah untuk anak umi....huhu....

Mesti kalian tertanya-tanya apa yang aku nak citer kat dalam entry kali ni....hehe....apa benda yang aku boleh guna tangan...huhu....relax...relax...hehe.....sebenarnyer aku nak bercerita pasal penyusuan susu ibu bagi wanita yang berkerjaya seperti aku ni....pada mulanyer aku takut nak beli breast pump....iyerlah kalu tak der susu...membazir jer lah kan...sebabnyer sebelum ni aku mendengar banyak cerita dari para-para ibu mengenai ketiadaan atau kekeringan susu mereka....huhu...nak beli manual pun pikir sepuluh kali....inikan nak beli yang elektrik....huhu...terus terang aku katakan yang aku ni agak berkira nak beli sesuatu barang yang tak pasti akan berguna kepada aku nanti....bagi aku banyak lagi benda yang lebih penting nak dibeli....sebenarnyer aku memang berharap sangat dapat susukan Solehah hingga 2 tahun.....sebabnyer susu ibu ni memang terbaik.... tak dapat nak dibandingkan dengan susu2 formula yang dijual di pasaran....kalu tak silap aku susu formula yang terbaik dijual di pasaran berharga lebih kurang RM 100 setin....dan aku memang tak mampu nak beli susu formula semahal tu....huhu....jadi Allah dah bagi susu yang terbaik secara percuma....apa lagi usahakan jer lah...pada hari kedua pantang, aku cuba suruh Solehah hisap....Alhamdulillah....Solehah pandai hisap....pada mulanyer memang sakit....sampai melecetlah puting susu....huhu.....susu semakin banyak selepas hari ke-4....Alhamdulillah syukur....sampai aku mengalami bengkak susu dan sen....huh sakitt....nurse sarankan aku pump susu dan buat stok susu....

Akhirnyer pada awal pantang, aku decide nak beli breast pump.....suami nak belikan breast pump elekrik....aku tak mau....aku nak yang manual jer....senang....tak yah susah2 pikir nak jaga motor pump....at least boleh jugak aku buat exercise tangan...haha....

Setelah 3 bulan menggunakan breast pump tu....breast pump tu patah.....huhu.....mungkin disebabkan penggunaannyer  yang terlalu kerap....aku suka breast pump tu....sebab ia kecik...mudah digunakan di mana-mana tempat....hinggakan tengah drive pun aku boleh pump....hehe....bila memikirkan tanggung jawab aku menyusukan Solehah hingga 6 bulan....aku tak merasa susah....walaupun kadang-kadang aku tak sempat makan tengahari gara-gara menggunakan masa rehat untuk mengepam susu....tak rasa penat walaupun kadang-kadang aku terpaksa berlari-lari mengejar waktu masuk ofis.....aku tak mau menjadikan kerja sebagai alasan untuk aku tak menyusukan Solehah....dan aku tak mau menjadikan aktiviti pump susu sebagai alasan untuk aku masuk ofis lambat....tapi aku selalu menggunakan alasan traffic jem untuk sampai lambat waktu pagi di ofis...huhu....

Bila breast pump tu dah tak boleh pakai...nak kena beli yang baru....huhu....sekali lagi suami nak belikan yang elektrik....aku kata jangan....al maklumlah yang elektrik tu beratus harganyer...tak per lah aku nak cuba perah susu guna tangan....pada mulanyer aku dapat perah dalam amaun yang sedikit....huhu....lepas tu aku cuba dan cuba lagi....Alhamdulillah...aku dah tahu teknik2nyer...aku dapat perah dalam amaun yang agak banyak....malah berlebih dari guna breast pump.....so sekarang aku perah susu hanya menggunakan tangan....kalu perah susu guna tangan ni....kita kena pastikan tangan benar2 bersih....

Dan apa yang penting dalam penyusuan susu ibu ni adalah kita hendaklah selalu berfikiran positif....

  

No comments: