MARI BACA DOA

gif islamic

Thursday 20 January 2011

Esoq maila menyoroq kat sini....


Hari ni 19 hb....aku sedikit penat...gara2 aku terperangkap dalam kesesakan lalulintas pagi tadi....kat Jelutong Expressway.....pukul 10.50 pagi baru sampai ofis.....kalu hari2 biasa dalam 20 minit dah bleh sampai......tapi hari ni hampir dua jam.....huhu......punyalah lengoh kaki.....bosan pun ada......aku jangka esoklah yang akan jem teruk.....tapi aku tersilap.....fuh.....kelihatan ramai penganut Hindu berpusu-pusu di jalan kat area Komtar.........mereka membuat persediaan untuk menyambut perayaan Thaipusam untuk keesokan harinyer....

Aku lupakan sekejap keletihan aku tu.....aku teringat pada suatu peristiwa agak melucukan yang berlaku pada pertengahan tahun lepas....masa kejadian tu....aku baru pulang dari keje dan masa tu aku singgah sebentar kat umah mak mentua......tatkala sedang aku menjamu selera di dapur...tiba-tiba mak mentua bersuara..."Esoq maila menyoroq kat sini...."....hah.....aku terkejut.....pelik dan sambil berfikir....kira muka akupun dah macam gambar kucing kat atas....lantas aku bertanya..."hah....menyorok?....nape nak menyorok....nak menyorok kat mana....kat bawah meja ker "....mama cuma tersenyum....aku dah rasa mesti ada something....aku salah cakap ker....aku blur.....

Melihat aku kebinggungan....mamapun menerangkan bahawa "menyoroq" tu maknanyer bersarapan....ooooo...kiranyer mama mengajak aku dan suami bersarapan di rumahnyer esok....huhu......kira dah bertambah satu perkataan loghat kedah dalam vocabulary aku.....

4 comments:

Mengkuang berduri said...

lah... ingatkan menyoroq tu sembunyi gak... tambah 1 vocab utk kak sita... kak sita tau sahoq...

ROSE EDANIZA said...

tu la.. dah tau kawen ngn utara baca la kamus bahasa utara bg khatam.. baru la conunikasi berkesan

HuMayRah HaYatI said...

tu lah kak sita...yati mati2 ingatkan menyoroq tu sembunyi...huhu...

HuMayRah HaYatI said...

Da...ala suami n mentua aku kdg2 jer guna loghat kedah...sajer lah tu...hehe...x laratlah aku nak cover loghat kedah plak...english pun tak khatam2 lagi...huhu....