MARI BACA DOA

gif islamic

Tuesday 25 August 2009

Aku Mau MERDEKA!

24 Ogos 2009
8.00 pm




Hari ni baru 24 Ogos..bukan 31 Ogos…huhu…ku rasakan masa terlalu lambat berlalu…agak2 masa dok merangkak kut..huhuhu..seakan tidak sabar nak menunggu hari jumaat tiba..Sejak pagi tadi perasaan aku jadi sedih dan sayu… dan sejak pagi tadi jugak lah..hujan turun mencurah-curah membasahi bumi…seakan memahami perasaanku saat ini…walaupun dengan perasaan sedih dan sayu kugagahi jua untuk menyiapkan slide power point untuk pembentangan VIVA Master aku yang dijangkakan dalam bulan September nanti..ku terpaksa sediakan slide ni seawal yang mungkin kerana esok supervisorku DR. Coswald akan datang ke USM..kebetulan supervisorku menghadiri pembentangan VIVA student di UNIMAP, Perlis..Dia menjadi external examiner..tiba2 tepat jam 9.40 pm..handsetku berbunyi menandakan sms masuk..lantas aku membuka inbox..ternyata nama DR. Coswald tertera di paparan skrin handsetku....hatiku jadi tak keruan..iyelah slide power point tak siap lagi…hehehe…lantas aku membaca message yang tertulis…

Salam Yati, sya x dpt dtg awl kat Penang. Mgkn hari jumaat ni kalau x ada halangan.Atau d tunda kpd minggu hadapan…

tiba2 hatiku menjerit keseronokan..yahoooooooo….MERDEKA…hehehe..
merdekalah untuk malam ni…blehlah tidur dengan aman..dah hampir setengah hari ini aku menyusahkan otakku untuk berfikir..kadangkala tak salah kita mereward diri sendiri..hehehe…dan hari ini juga aku dah buat satu keputusan nekad…aku tak peduli apa yang bakal aku terima kelak..aku dah tak tahan..aku nak MERDEKA…sebenarnyer dah lama aku menahan derita..dari sejak mula lagi..tapi aku cuba bertahan..aku melakukan pelbagai cara untuk menimbulkan minat terhadap pekerjaan aku sekarang...tetapi sekarang aku dah tak mampu nak bertahan..mungkin pekerjaan ini tidak sesuai bagi insan seperti aku..aku seorang yang pemalu..rendah diri..kurasakan seperti segala maruah aku dah hilang…kenapa aku harus teruskan pekerjaan ni sedangkan aku tak ikhlas..bimbang2 duit yang aku terima menjadi tak berkat..Nauzubillah...pantas jari-jemariku menaip surat perletakan jawatan…hehehe yang pasti kemerdekaan ni hanya dapat dirai selepas Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke 52…iaitu 31 Ogos 2009...masih ada empat hari lagi yang menunggu..huhuhu…tabah-tabahkanlah yer yati…aku bermonolog sendirian…setelah selesai surat dikarang..akupun ambil keputusan untuk pulang ke rumah sebelum pergi berbuka puasa di masjid.. seperti kebiasaan aku pada tahun-tahun lepas… Cuma tahun ni kelihatan suram..ramai kawan-kawanku dah berhijrah ke tempat lain..kak Sita, Nadiah Sidek, Kak Ary, Azi, Nadiah-Dr Nasir dan ramai lagi.. mereka telah tamat pengajian, mendapat pekerjaan dan ada yang mengikut suami..keadaan ni membuatkan aku menjadi bertambah sayu..ibarat kata…kita bertemu untuk berpisah…kali ini aku cuma ditemani oleh housemateku (Aini yang perasan Comel..hehehe..dia memang comel pun..huhuhu) dan coursemateku An..yang begitu comitted….Alhamdulillah..aku bersyukur kpd Ilahi..kerana Dia masih mengirimkan seseorg untuk menemani aku di sini..Sebelum pergi ke masjid..sempat juga aku menelefon ibuku di Pahang…aku meluahkan segala-galanyer kepadanya..dia menyokong tindakan aku..aku tau hanya ibuku yang begitu memahamiku..bertuah aku mempunyai ibu sepertinya..Alhamdulillah…terima kasih atas kurniaanMu…tepat jam 6.35 ptg..aku bergegas ke masjid..apabila sampai di sana..kutercari-cari wajah seseorg yang mungkin aku kenali..tetapi semuanya tidak kukenali..Cuma ada beberapa orang sahaja..hatiku mendengus lagi..bilalah aku nak MERDEKA dari USM ni..dah terlalu lama aku di sini..

AKU MAU MERDEKA…MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

3 comments:

Nadiah Sidek said...

nnt kak yati dh kuar dr usm mesti jd rindu kat usm. ehe

kak yati..emel Dr yg baru apa ek?

-NS- said...

la.. sad story...do what is the best for you... allah always helping you whenever you're in thick and thin.. chin up! jangan sayu2 dah..:)

HuMayRah HaYatI said...

Nadiah : hehehe..mestilah rindu..tempat jatuh lagi kan dikenang..apatah lagi tempat belajar..banyak kenangan...

Dr. Nasri masih guna email USM..(c_sipaut@usm.my)...

Kami : Terima kasih bagi semangat..kdg2 kita down..hehe..